Sunday, January 2, 2011

Happy New Year...2011


Assalamualaikum..

Tahun baru Masihi sudah tiba, umur sudah meningkat, tapi perangai rasa cam bebudak agi..
nampak je fizikal matang, tapi fikiran entah matang ke tidak..ye tak..

Bila nk muncul je tahun baru, cara sambutan kita itu macam mana..berpesta ke, berpoya-poya ke atau menjerit huhahuha ke atau membaling bunga api ke angkasa lepas sehingga membingitkan telinga-telinga alien serta mengakibatkan kemalangan lalu lintas UFO..ngeee....

Bila tahun baru nih, macam-macam planning awal tahun hingga akhir tahun yang perlu dibuat, apa yang nak dicapai, apa objektifnya, matlamatnya, langkah-langkah..dah macam laporanlah bila akhir tahun ye tak...tapi apakah niat kita itu betul atau tepat, misalnya niat saya tahun ni ingin merompak kedai emas...saya kena berusaha gigih..niat usaha itu dah elok tapi matlamatnya...menyimpang jauh..ish2...

Contoh lain kita amik..saya nak berjaya dalam peperiksaan SPM tahun ini dapat 19A, namun usahanya tak ada, langkahnya buat-buat sekadarnyalah..itu angan-angan je lebih, baik angan-angan Mat Jenin lagi..

Contoh lain lagi, saya nak mulakan tahun ini dengan semangat baru, baju baru, kereta baru, rumah baru..eh itu melampau..banyaklah baru kalau perangai cam gitu gakkkk...takde maknanya baru...

Niat perlu bertepatan dengan tujuan dan matlamat, selain dengan usaha-usaha yang pelbagai, tak mengenal putus asa, niat juga untuk keredhaan Allah Taala. Misalnya lagi, saya nak nikah tahun ni, jadi saya perlu mengukuhkan ilmu-ilmu asas rumah tangga, dengan persediaan mental dan fizikal, memperbanyakkan bacaan mengenai cara mengendalikan rumah tangga, mengurus emosi dan sebagainya...cewaahh..cakap pasal kawen la pulak..huhuh..bila pegi khusus kawen macam-macam la kita tahu..tapi praktik ke tidak lepas kawen..ye tak..

Tapi kan yang menyedihkan itu bila je tahun baru, adalah benda yang tak elok kita nampak, contohnya cara sambutan tahun baru itu..nampak yang fun-fun je,,,fun yang sekejap cuma, remaja-remaja dengan botol araknya, seks bebas kat jalan-jalan, yelah dah berhimpit-himpit lepas ni jadilah nasi himpit...lepas tu mulalah disalahkan mak bapak, guru-guru tak reti didik,,padahal diri tu yang tak dapat menerima didikan..keras kepala, hati batu..

Yang penting, tahun baru ni, kita perlu mempersiapkan diri kita dengan cabaran-cabaran semasa, tahun ini tak sama dengan tahun-tahun sebelumnya..Semoga Allah merahmati kita, memberkati urusan kita dan mempermudahkan JalanNYA untuk kita, InsyaAllah...

kata-kata hikmah dari Imam Hasan Al Bashri:

“Wahai anak Adam! Kalian tidak lain hanyalah kumpulan hari, setiap satu hari berlalu maka sebagian dari diri kalian pun ikut pergi.”

Semoga Allah merahmati seorang hamba yang merenung sejenak sebelum melakukan suatu amalan. Jika niatnya adalah karena Allah, maka ia melakukannya. Tapi jika niatnya bukan karena Allah maka ia mengurungkannya.”

“Tidaklah datang suatu hari dari hari-hari di dunia ini melainkan ia berkata, “Wahai manusia! Sesungguhnya aku adalah hari yang baru, dan sesungguhnya aku akan menjadi saksi (di hadapan Allah) atas apa-apa yang kalian lakukan padaku. Apabila matahari telah terbenam, maka aku akan pergi meninggalkan kalian dan takkan pernah kembali lagi hingga hari khiamat.”

Seorang mukmin hidup di dunia bagaikan seorang tawanan yang sedang berusaha membebaskan dirinya dari penawanan dan ia tidak akan merasa aman kecuali apabila ia telah berjumpa dengan Allah Subhanahu wata’ala.

Wallahu'alam...


No comments: