Monday, March 22, 2010

syukuri nikmatNYA


"wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmat-MU yang engkau kurniakan kepadaku dan kepada kedua ibubapaku, dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang engkau redhai dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku, sesunggunya aku bertaubat kepada-MU dan sesungguhnya aku daripada orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepada-MU) (surah Al-Ahqaf:15)

amin..amin..amin..

segala puji ke atasNYA yang menjadikan aku seorang yang Islam, lahir dalam agama yang sememangnya diredhaiNYA...


setiap daripada kita lupa akan anugerah tertinggi yang diberikan Allah kepada kita iaitu nikmat Islam.. apabila dilahirkan kita sudah mendengar kalimah azan yang memujiNYA..Allah yang mencipta kejadian langit dan bumi..mencipta kita sebagai makhluk yang sebaik-baik ciptaanNYA..

namun begitu, adakah kita sering mensyukuri nikmat ini, yang kadang-kadang langsung tidak kita fikirkan..yang kaya terus leka, yang cantik terus tenggelam, yang hodoh sering menyesal, yang miskin sering mengeluh.. lupa akan anugerah yang satu iaitu anugerah ISLAM DAN IMAN..

rugilah bagi orang-orang yang tidak mensyukurinya, rugilah bagi orang-orang yang melupainya..

kita yang sudah diberi ISLAM ini seharusnya mencari dan terus mencari kebenaran hakiki bagi menebalkan ilmu di hati, supaya sentiasa diberi kekuatan dan keteguhan iaitu benteng untuk menahan nafsu yang sentiasa meminta..

Allah jua lah Maha memberi Maha Mengasihani, apabila diberi hidayah kepada hambaNYA lantas diberi keistimewaan, bagaikan anak kecil yang tidak ad dosa, bagikan kain putih yang suci bersih..lantas itu kitalah yang mencoraknya..terus mencari Cinta dan KeredhaanNYA..yang tidak pernah putus kepada hamba-hambaNYA...


" Ya Allah, Sesungguhnya aku memohon kepadaMU iman yang tidak akan lepas (murtad) nikmat yang tidak akan habis dan menyertai Nabi Muhammad S.A.w di Syurga tertinggi selama-lamanya. ( Riwayat Ibn Hibban)

2 comments:

Unknown said...

Cantik layout blog ini.. menambah seri dan penghayatan dakwah yang indah.

Zunnurain said...

terima kasih cikgu