Monday, August 2, 2010

assalamualaikum ustazah!!!


hari pertama aku menjejak kaki ke tempat pengajian kanak-kanak di area tamanku..
kelihatan wajah-wajah comel yang menungguku...


ustazah aini mengatakan kepadaku..anak-anak kecil ini tidak sabar bertanya siapa yang bakal mengajar mereka untuk bulan Ramadhan nanti..setelah aku mengenalkan diri, setiap seorang memandangku, tersenyum dengan wajah tidak berkelip-kelip...

aku tersenyum taktala ustazah aini menceritakan perihal anak-anak muridnya, yang mana nakal, yang mana petah berbicara, yang mana diam, yang mana suka mengacau,..aku pun seperti kanak-kanak ini ketika seusia mereka.

dulu aku yang memanggil guru-guruku ustazah, kini aku pulak dipanggil ustazah, tidak layak rasanya kerana ilmuku juga sedikit cuma, niatku hanya untuk menyampai apa yang aku tahu, berkongsi ilmu dengan anak-anak kecil ini pastinya.

ibu yang menyarankan agar aku mengajar, dan aku hanya bersetuju sahaja, ialah mencari pengalaman sebelum menemui medan pekerjaan yang sebenar.

sampaikanlah ilmu walau satu ayat..

aku berasa bangga dengan ustazah aini, walau berkelulusan daripada sekolah pondok impiannya besar untuk mendidik anak-anak mengenal agama. mengenal alif, ba, ta....
dia sedaya upaya membuka kelas untuk kanak-kanak di tamanku hasil daripada pengalaman mengajar fardhu ain di sekolah kementerian..hebat cita-citanya..

sebelum pulang, aku mendengar anak-anak ini...mengingati nama-nama nabi, sifat bagi rasul dan sifat bagi Allah.,,.lancar..terang dan nyata..hebat hasil didikan ustazah aini...





2 comments:

Unknown said...

selamat mendidik.. jika ikhlas dan komited, kesannya amat dalam.. dan tiap yg baik ada ganjaran dari Yg Maha Kuasa.. yakinlah.

Unknown said...

tahniah blog menarik.